Sunday, June 19, 2011

Haram sambut hari bapa?biar betol?...

   Assalamualaikum, Salam Sejahtera, dan Salam 1 Malaysia... okay entry kali nie amak mengejutkan... tapi sebnarnya tidaklah merumitkan dan KAMI akan cuba membincangkan mengikut pandangan KAMI... Insya-Allah... "Hari Bapa haram ker?"... "Kenapa tak boleh sambut?"... Sesetengah orang akan tanya," Perlu ker sambut?" huh.. yang paling best, "Hari Bapa? ape tu?"... kadang2 pelik manusia zaman sekarang nie... bila dah adakan benda yang baik, pertikaikan... bila tak ada pun pertikaikan...  ada orang kata ,"Niat tak menghalalkan cara..." yer memang betul... ad jugak orang kata, "Tak salahkan sambut pada hari tertentu asalkan niat untuk mengingati pengorbanan dan jasa bapa..." itu pun betol...

"Jadi persoalannnye disini, sebagai orang yang beragama islam,perlukah kita menyambut nyer?"

    Apa yang dorang dok perbalahkan tu adalah soal pandangan sebenarnya... jadi mereka yang kat luar sana tuu... soal pandangan... masing2 yang empunya... Secara positifnyer berapa banyak anak2 sekarang yg ucap saya sayang kt bapak dia setiap hari..klu husband ngan boyfrend selalu ja sebut sayang awak..tapi untuk bapak sendiri..klu dapat sebulan sekali pun cukup bagus..at least kalau ada satu hari di mana seluruh manusia nih celebrate bapak dia..takkan la ta terasa hati nk call rumah kejap cakap kt bapak Selamat Hari Bapa.."Saya sayang ayah.." tak salahkan?... Bagi sesetengah orang, depa dok kata, "Takleh sambut! yang hangpa dok sibuk terikut sangat ngan budaya barat ni pasaipa?"... tapi itu hanya pandangan seseorang... Ada orang kisah dan ada yang tak ambil kisah langsung... Kadang2 ada jugak bapa yang terasa, macamlah  bapa ni tak banyak sumbangan atau agak nye peribahasa "Bapa borek anak rintik" tak dapat nak mengatasi "Syurga di bawak tapak kaki ibu"  Oleh itu, tak salahkan sambut Hari Bapa?
    Terpulang pada pandangan seseorang... Isu ini juga disamakan dengan hukum menyambut Hari Ibu jugak... Menurut Dr. Yusuf al-Qaradhawi, “Hari ibu ini timbul kerana pihak orentalis/doktrin barat memikirkan bahawa inilah cara yang terbaik untuk mereka menarik minat anak-anak remaja barat agar menghormati orang tua mereka. Umumnya kita tahu bahawa masyarakat barat amat tipis dengan adab tatasusila, jadi dengan mengadakan/mengkhususkan hari-hari tertentu sekaligus dapat memupuk remaja mereka agar menyayangi dan menghormati orang tua mereka.” KAMI juga tidak menolak pandangan mereka yang mengatakan "Hari Bapa haram disambut sebab..." setiap excuses yang diberikan adalah benar dan mengikut logik akal... apa2 pun kita dikurniakan akal... buatla sesuatu yang tak menyanggahi agama... yang penting KAMI sayang bapa KAMI...ngee~ 
.:Selamat Hari Bapa:.

p/s : Kalau Maulidur Rasul boleh dianggap sebagai bid'ah hasanah... mengapa tidak Hari Ibu dan Bapa? Tak salahkan?... renung2kan....

1 komen *,*:

Anonymous said...

setuju

There was an error in this gadget