Friday, November 11, 2011

Akta Universiti Kolej Universiti ????

Aku rase korang, korang dan korang x kirala korang dari pihak mane, puak mane atau sokong mane2 pihak tahu tak sikit banyak sikit tentang tajuk di atas atau ringkasnya AUKU.



Sape yang perkenalkan AUKU? Tun Mahathir yang baru je terima anugera Grandlaurette..

Bila dia perkenalkan? Masa dia jadi menteri pelajaran era Tun Hussein Onn perintah...




Soal Jawab Tentang AUKU

1. Kenapa Kerajaan tidak mansuhkan AUKU agar pelajar boleh berpolitik?
Jawapan:
AUKU merupakan punca kuasa bagi sesebuah IPTA yang merangkumi perkara berkaitan tadbir urus universiti, autonomi, status badan berkanun dan sebagainya. Hanya Seksyen 15 yang berkaitan dengan isu pelajar berpolitik. Jika diminta agar AUKU dimansuhkan maka ia menunjukkan seseorang itu buta undang-undang.

2. Kenapa Kerajaan tidak pinda Seskyen 15 bagi membolehkan pelajar berpolitik?
Jawapan:
Pindaan AUKU 2009 telah melalui proses yang panjang bermula tahun 2005 dengan penubuhan Jawatankuasa Meminda AUKU yang terdiri daripada pakar-pakar perundangan. Disamping sesi brainstorming antara ahli, mereka turut mendapatkan pandangan banyak pihak seperti ibubapa/orang ramai, SUHAKAM, pegawai Kerajaan, wakil parti politik Kerajaan, wakil parti politk pembangkang dan sebagainya. Keputusan yang diambil adalah tepat pada masa itu walaupun sudah tentu tidak dapat memenuhi kehendak semua orang.

3. Pelajar menjadi tidak kreatif jika aktiviti mereka dalam politik dikongkong.
Jawapan:
Kegiatan bersifat politik masih dibenarkan diadakan di IPT dengan syarat ianya haruslah berbentuk akademik dan tidak menjurus kepada parti-parti politik tertentu. Sebagai contoh program pengajian Sains Politik telah lama diperkenalkan di beberapa IPT di Malaysia yang menawarkan kursus-kursus berkaitan politik. Selain itu beberapa forum yang membincangkan isu politik semasa secara ilmiah telah banyak diadakan di beberapa IPT, di samping memperkenalkan sudut pidato di setiap IPT yang memberi peluang kepada pelajar mengasah bakat pidato mereka.

4. Kenapa pelajar luar negara (Kelab UMNO luar negara) boleh terlibat politik?
Jawapan:
AUKU hanya terpakai kepada pelajar IPTA dan tidak terpakai kepada pelajar luar negara. Penubuhan persatuan di luar negara adalah tertakluk kepada undang-undang di negara tersebut. Kalau nak tubuh Kelab PAS luar negara atau Kelab PKR/DAP luar negara pun boleh.

5. Jika AUKU hanya terpakai kepada pelajar IPTA, adakah pelajar IPTS dibenar menjadi ahli parti politik?
Jawapan:
AUKU tidak terpakai kepada pelajar IPTS tetapi mereka tertakluk kepada Akta IPTS [Akta 555] yang juga terdapat seksyen yang melarang pelajar menjadi mana-mana parti politik.

6. Adakah AUKU menghalang semua pelajar berpolitik?
Jawapan:
AUKU tidak menghalang secara total mana-mana pelajar untuk berkecimpung dalam arena politik. Ini berdasarkan peruntukan di bawah subseksyen 15(4) AUKU yang memberi kuasa budi bicara kepada Naib Canselor untuk mengecualikan pelajar itu daripada sekatan yang disebut dalam perenggan 15(1)(a) AUKU. Ini akan membolehkan seseorang ahli politik yang bergiat dalam mana-mana parti politik mendaftar bagi sesuatu kursus di Universiti tanpa perlu melepaskan kerjaya politiknya.

er, rase-rasenye tak payah mansuhkan pun AUKU dah tak jalan sekarang...
jadi, sekiranya korang, korang dan kawan-kawan korang nak sertai ape2 yang melibatkan politik secara langsung kat luar dan ditangkap, korang ikut je hujah-hujah diorang sebab diorang dah menang, huhu...


*psst, jangan emosi, open minded,sekadar pendapat,happy-happy
*jom belajar fizik >_< huhu

Sunday, September 25, 2011

kami sekarang...

homesick, new environment, new friends, nervous, seronok, gembira, teruja, kagum....

aku rase tu la perasaan aku dalam seminggu dua ni...
-
Alhamdulillah, syukur dipanjatkan kepada tuhan kerana sekarang ni, semua majlis tertinggi KERIS masing-masing sudah bertapak di IPTA-IPTA untuk menyambung pengajian masing-masing...
pie UTHM
harris@gary di UKM-sains biologi
ejad di UMT-marin
faizal di UTM-petroleum
nazrin pun di UTM-engineering
din kat UTEM-engineering
last, aku pun kat UKM dengan gary....

setakat ni takde berita sedih dari mereka-mereka ini, jadi konklusinya, kami semua berjaya harungi 2 minggu sebagai mahasiswa, hehehe...

nota tamat....

Tuesday, August 16, 2011

puasa dan Ramadhan...

dendangan lagu Raihan menari-nari didalam mindaku membuatkan lidahku turut serta menyanyikan lagu tersebut..."nawaitu souma ghadin an ada ee fardi romadhona, hazihis sanati lillahi taala"

ku tertanya tanya di dalam diri ini, apakah sehingga hari ke 15 sudah banyak amalan yang aku lakukan di bulan mulia ini? bce quran, solatnye, sedekahnye, zikirnye, tahajjudnye...

apakah diri ini tetap same seperti di bulan2 yang lain?

alangkah bagus sekiranya peniaga bazar bersedekah di samping berniaga...

yang miskin merasa makanan mewah pabila berbuka di surau, yang kaya merasa lapar dan dahaga same seperti si miskin di bulan lain..

sesekali menatap dada-dada dan isi akhbar, sedih melihat umat islam di negara lain berpuasa, tetapi puasanya tidak bersahur dan tidak berbuka seperti kita di sini...

berkali-kali menatap ruangan akhbar, sedih melihat umat islam di sini tidak bersyukur dengan nikmat yang melimpah ruah malah alpa pada yang Esa...

sedih diri ini melihat islam dihina walaupun tinggal di dalam negara islam...

sedih diri ini bila mana umat islam hanya mampu terkilan, terduduk, terdiam bilamana kafir laknat memperlekehkan ajaran islam...

mungkin kita merasa cukup selesa berada dalam keadaan mewah...
hingga kita lalai akan pentingnya perpaduan ummah...

mungkin satu hari nanti kita gelabah...
bilamane si kafir laknat ketawa berdekah-dekah...

perhatikan sekeliling anda...
berapa ramai yang anda rase mampu untuk menegakkan kembali islam sekiranya negara kita dijajah puak2 kafir....

sedarkah anda perlembagaan kian terhakis hari demi hari...

sedarkah anda, tempat tinggal anda kian tergadai sikit demi sikit...

sedarlah wahai bangsa Melayu Islam, betapa kesiannya anda....

sedarlah umat islam Ramadhan tahun ini kian melambai pergi dari kita...


p/s: tiada kaitan antara yang hidup mahupun mati, huhu....


Wednesday, August 3, 2011

#WW 2 : .:Wondering Wednesday:.

Tak perlu kata apa-apa....

Friday, July 29, 2011

ber'PATUT'an ker Kedai 1 Malaysia?

Assalamualaikum...

Waa~ meriah betol...


Hello pengguna- pengguna sekalian...

Kalau tengok tajuk entry pun korang dah tahukan aku nak cerita pasal apa. So, let us go straight to the point. Seperti yang korang tahu Kerajan Malaysia yang tercinta la pulak telah mewujudkan  Kedai 1 Malaysia yang berkonsepkan pasar mini bagi keperluan asas dengan harga yang berpatutan dan mampu dimiliki. Tahu tak? Kuno betul la korang ni.haha...joking2... Aku tahu la yang kedai korang tahu Jusco, Tesco, Giant, Bazar Karat(untuk Johorian shj) and etc. Okay2 enough.

JUSCO Melaka


Menurut sumber yang boleh dipercayai (bukan Murai.com okay...kan Pie?haha...), 250 barangan genetik generic akan dijual pada harga antara 30% hingga 50% lebih murah daripada harga pasaran barangan berjenama. Secara personal, bagus jugak la adanya Kedai 1 Malaysia ni. Sekurang-kurangnya dapat gak Membantu warga kota yang dalam kesempetan, kemiskinan, ke’bankrupt’an dan sebagainya dengan kenaikan harga barangan yang terus meningkat akibat pengurangan subsidi dan pengecutan pendapatan.(pergh macam wartawan siot...)*perasaan lebih*

Tapi yang aku herannya, ada jugak makhluk2 yang sibuk mengata (mestila orang pompuan...laki2 mane suka mengata...haha.. amik kau penumbuk sulung ni!! dush2x) terutama makcik2 yang suka buat mesyuarat pondok (skrang tak maen dah mesyuarat2 tingkap ni...) pasal benda kecik nie.Pelik2 pompuan manusia zaman sekarang ni.

Jom ikuti perbualan aku ngan sekumpulan makcik2 ngah bersidang dekat belakang rumah aku :
......................................................................................................................................................


Aku(bukan nama sebenar)        : Cik Lela( bukan nama sebenar gak...hehe)... semalam kan Cik Lela  kan baru  lpas balik Kelana Jaya kan? Mesti singgah Kedai 1 Malaysia.  So, best ke tak?apa yang murah sgt...?

Cik Lela                                   :  Entah la... Biasa jer... Baik Makcik bli kat Kipmart tu ha... Apalah PM tu... Daripada dia buat kedai yang murah baek dy murahkan harga2 barang skrang.. takkan hari2 makcik nak beli Sardin 1 Malaysia?kordial 1 Malaysia?

Cik Joyah (nama sebenar kot..)  : Betui cakap hang Lela. Depa tu semua  nk popular je. Abih Lepas ni habih semua kedai runcit bankrupt.

Mak Jemah                            : hmm~ Mak Jemah okay jer... Hagak2 Mak tengah kaya baru lepas gaji, Mak beli jelah Sunquick...Hagak2 ngah miskin Mak bli cordial oren 1 Malaysia ape susah... Jadi semua boleh rasa... Takkan nyer bankrupt kedai runcit seluruh negeri ni nanti.Kan?

Aku : Saya sokong sgt Mak Jemah oiii...(terpaksalah ikut nada dia... Karang  tak ngaku geng..kuikui)

Cik Lela & Cik Joyah : .....................(Spechless)...............................

Tanpa melengahkan masa, aq terus masuk rumah tengok cerita Spongebob...haha...
(kecik2 tak pernah enjoy)

......................................................................................................................................................
hmm~ apesal semua jenama sama je nie?
(tak sedar diri kat kedai mana)


Jadi hagak2(suara Mak Jemah) korang makcik mana yang bagus? Terserah okay. Persoalan nya sekarang ni...Adakah semua golongan dibenarkan menjejakkan kaki di Kedai 1 Malaysia?Dan dengan terwujudnya kedai 1 Malaysia ini tidak akan merudumkan lagi kedai2 runcit disekitarnya? So, apa pendapat korang?


Thursday, July 14, 2011

gaji menteri malaysia


Assalamualaikum....
ni kali pertama aq wt post kt blog ni selepas sekian lame blog ni wujud..dan tajuk post kli ni telah diberi oleh salh seorang ahli keris untuk aq huraikn…mungkin ramai yg tidk tahu bahawa menteri-menteri kat malaysia ni semua ade gaji....dan gaji mereka semua ini diberi sepenuhnya oleh kerajaan....(xkn pembangkang plak..)
first skli aq x tau mklumat yg aq dapat ni  bnr or tidak. Tp, ape yg pntg aq tetap nak kongsi perkare ni dgn korg, sbb aq nk korg tahu ape yg aq tahu..haha..

Slip Pendapatan Bulanan bagi Menteri Penuh Malaysia termasuk Ketua-Ketua Menteri

Gaji pokok = 1x,xxx.xx (tak sure)
Elaun kerajaan = RM10,500.00
Elaun Perumahan = RM10,800.00
Elaun Wakil Rakyat = RM10,650.00
Elaun parking = RM 5,700.00

Jika kite kire2 gaji yang patut diterima oleh seorang menteri adalah sekitar 50k sahaja….dan ini menunjukkan gaji2 menteri di Malaysia adalah jauh lebih rendah jika kita bandingkan dengan Negara2 laen….dan jika betul lah ini gaji yg diterima oleh menteri2 kita, maka gaji menterikata hanya lah lebih kurang setaraf dengan jurulatih atelit  sukan Negara seperti dato misbun sidek…dan ini menunjukkan bahawa menteri kita tidak lah tamak dan tidak sewenang-wenangnya menghabiskan duit rakyat dengan sesuka hati…



Dan ini pula lain-lain kemudahan yang diterima oleh menteri.....

  1. Bercuti keluar negara sekali setahun
  2. Bil letrik percuma ditanggung oleh kerajaan
    Malaysia
  3. Bil Air percuma ditanggung oleh kerajaan Malaysia
  4. Bil telefon percuma ditanggung oleh kerajaan
    Malaysia
  5. Peruntukan perkakasan dapor/perhiasan rumah dan
    lain-lain boleh dituntut setahun sekali sebanyak
    RM40,000.00
  6. Sebuah kereta, di lengkapi dgn talipon bimbit,satu driver,minyak percuma
  7. Semua pemberian derma seperti kepada perkahwinan,
    kematian, atau pemberian kepada badan-badan kebajikan
    boleh dituntut
  8. Boleh mengadakan rumah terbuka setiap hari raya, segala perbelanjaan ditanggung oleh kerajaan




Sebenarnye pade pendapat aq gaji n elaun yg diterime oleh menteri di malysia ni adelah sesuai dan setimpal dengan tugas yg mereka lakukan tuk rakyat....sebagai contoh...

1.mereka mmg patut g bercuti pn sbb tuk menenagkan fikiran mereka drpd masalah mereka yg menimbun....tp, selalunya mereka  jarang pegi bercuti kerana mereka sibuk dengan tugas2 kekerajaan yg diberi kpd mereka dan biasenya kalau mereka pergi bercuti, mereka akan melakukan lawatan kerja sambil bercuti kerana ingin menjimatkan masa....

2. alah, berape sen lah sngat bil api rumah menteri tu....dan itu pn orng nk jadikan isu

3. setakat bil ari...x luak pn duit kerajaan yg digunakan tuk bayar bil air rumah menteri tu..

4. korg sendiri tahu kan yg mentiri mesti sebuk punya tuk call sane call sini....menterilah katekan...so, mmg patut lah dapat bil tepon free...

5. mmg la semua mentri leh tuntut duet perkakasan rumah...tp, semua menteri ke tuntut duet tu tiap, tiap tahun???jwb??

6. cube korg bayangkan, sorang menteri tu klu dy dok kat johor, dan tiap2 minggu dy kne g meating kt kl....so, klu dy gunakan duet n kate dy, x  ke tiap2 bulan dy kne servis kate dy....itu baru servis kate....blom cite minyak kate dy ag....so, sbb tu lah dy, dpt kate n minyak percume...tp, kate yg dy dpt tu bkn dy dpt trus pn...tu cume kate tuk kegunaan menteri je...bile dy dh x jd menteri kate tu kne la plg blik...

7. aq x rase yg menteri akan tuntut duet nih....sebab cube ko bayangkan, klu menteri g rumah orang kawin.......dy pn mesti la kne bg salam keruk(bg duet kn tuan rumah)....x kn lah duet yg x berapesen tuk sumbangan ikhlah tu pn menteri nak tuntut...dy pn ade perasaan malu la....

8. klu menteri tu wat rumah terbuka skli pon, yg dtg mkn sepe???rakyat jgk kn...so, x yah lah tu pon nk dijadikan isu sbb, bnde yg dy buat tu baek tuk keharmonian negare.....semua kaum leh dtg makan...ye tak ?


haha semua ni just nk share je ape yang aku tau.. heheh sape2 nk jadi menteri berusahalah ye.. besar gajinye... 

Wednesday, July 13, 2011

#WW 1 : .:Wondering Wednesday:.

Our first "Wondering Wednesday"....hahaha...

Monday, July 11, 2011

kerajaan belanja besar tuk plkn....

hurmm ape yang kite tahu tentang PLKN??? program latihan khidmat negara, pogram yang diperkenalkan oleh perdana menteri kite skrang Datuk Seri Najib pada tahun 2004. Pm kite tlah mengumumkan bajet tahunan sebanyak rm 500 juta setahun hanya utuk PLKN..

PLKN diperkenalkan untuk melatih generasi muda lepasan spm, untuk memuput semangat patrotisme disamping memupuk semangat kekitaan antara rakyat malaysia.. tapi dikatakan penubhan PLKN ini bebaur politik.. btol k ?? ntah la aku sendiri pown x bleh nk pastikan  btol atau x statement ni....



berbalik kpada kos yang dibelanjakan kerajaan sebanyak rm500 juta setahun.. yang merangkumi kos bekalan makanan, pegurusan, upah penjawat awam dan macam2 lagilah.. namun ape yang mngejutkan kerajaan akan menambahkan pembelajaan tu sebanyak rm250 juta menjadikan total pembelajaan bermula tahun ini untuk PLKN sebanyak rm 750 juta kalu aku x salah kire.. btol kan ??


berbaloi ke usaha kerajaan selama ini ??? membelanjakan rm750 juta kpada sesuatu yang blom pasti akan membuahkan hasil... rata2 pelatih kesana kerana terpakse dan tuk mengelakan saman yang bleh kata mahal lah... pergi 3 bulan then balik umah tuk sambung study.. kan ?? x tau lah tu yang aku dgar dari kawan2 aku yang g PLKN.. segelintir yee bkn semua...

bukankah lbih baek kalau dikurangkan sedikit perbelanjaan tu, dan dilaburkan kepada sektor pendidikan serta sektor laen yang leh menjana pendapatan penduduk serta menjaga kebajikan rakyat.. jesteru kalau dilaburkan ke sektor laen dapat menjamin masa depan generasi mude di masa hadapan...
tapi ni adelah skadar pendapat aku n secebis maklumat tuk dikongsi dengan semua...

Sunday, July 10, 2011

sokonglah barang dari malaysia wei...

assalamualaikum dan salam sejahtera...

"kat sini takde stesen shell ke dik?" "ade bang, abang belok kanan lepas traffik light kedua, pastu terus jek, dalam setengah batu, ade stesen shell bang" "ooo, kalau abang tau, abang tak isi kat petronas ni dik, abang bese isi kat shell"

sebenarnya takde beza pun sangat minyak petronas dengan minyak asing, same2 bayar cukai kat kerajaan...
mungkin ramai orang pergi shell untuk isi minyak, tapi bila jumpa petronas pun berhenti jugak lalu bertanya kat budak pam; "adik, tanye skit bleh, jalan nak pegi ke bla bla bla kat mane?", "adik, ade surau tak kat sini" dan paling femes sekali berdasarkan kajian yang masih dijalankan "dik, tumpang tandas eah"


bukanlah nak suruh pembaca sekalian bertukar terus dari ape2 minyak asing ke petronas, tapi itulah hakikat kita yang suka guna barangan asing dari produk buatan Malaysia sendiri...

kalau kita tak bangga dengan ape negara ade, buat ape kita jadi warganegara Malaysia, ye tak?

minggu lepas rasenye kerajaan harap agar rakyat same2 menyokong barang buatan Malaysia...

ni semua nak kukuhkan ekonomi Malaysia gak, duit kita beli barang Malaysia, alih alih dapat kat kita gak...

ni nak subsidi jek tahu, merungut nak ni harga ni turun, cukai turun, nak gaji lebih tapi nak menyumbangnye, aduuh, bergetar tubuh kalah mesin osim bergetar nak support barang buatan kita...

tahu cakap, "ala, biasiswa, bantuan kerajaan tu kan semua tanggungjawab kerajaan, so, biarlah kerajaan uruskan"

dahtu mane kerajaan nak korek duit? dari lubang hidung manusia ke dapat duit?

jadi, seboleh bolehnya, sokongla produk buatan Malaysia ye, sikit pun orait la, paling kurang duit salur kat dalam negeri gak, dari buatan luar, duit salur kat negara kafir, buat peluru tembak balik orang islam, ish ish ish...

salam mesra, jumpa lagi....

Monday, July 4, 2011

x kotor...

"berakit-rakit  kita ke hulu, berenang-renang kita ketepian, kita berbeza untuk saling mengisi segala kekurangan kita..."-(petikan lagu upin ipin, hehe)

itulah realiti kehidupan manusia...
kita masing masing punyai pendapat dan buah buahan fikiran yang bermacam macam, namun perbezaan itu haruslah digunakan untuk memperbaiki sesama sendiri, bukan memburukkan yang lain...

"wahai umat manusia, sesungguhnya kami telah menciptakan kamu dari lelaki dan perempuan, dan kami telah menjadikan kamu berbagai bangsa dan bersuku puak, supaya kamu saling berkenal-kenalan(beramah mesra antara satu sama lain)-al hujurat ayat 13

mengimbau peristiwa yang terjadi kepada zaman zaman kerajaan islam, bermula dengan saidina umar dimana beliau dibunuh oleh pemberontak, mengikut logik akal, kita seharusnya menjauhi segala perhimpunan yang tidak mendatangkan sesen pun faedah dan hanya membuang mase lapang kita...

jika zaman kerajaan islam terlalu jauh dengan kita, kenanglah buku teks sejarah sekolah menengah(form berape aku pun tak ingat) tentang peristiwa 16 mei, rusuhan kaum terbesar..akibatnya, malaysia mengalami kemerosotan ekonomi kerana pentadbiran kerajaan diganti dengan MAGERAN...

jangan kerana ikutkan perasaan, 'kampung' Malaysia kita ini tergadai...

pelbagai cara untuk memperbaiki kekurangan sistem pentadbiran kerajaan, namun menggunakan perhimpunan yang waima budak sekolah pun tak suka berhimpun pada waktu pagi perlulah dijauhi...

aman dah rasenye kalau prinsip rukun negara diamalkan sepenuhnya oleh negara yang berbagai bangsa kita ni, tak perlu nak wujudkan parti sosialis kat Malaysia ni...

jadi, jauhilah segala perhimpunan haram, ajarn komunis dan banyak banyakanlah dengar perhimpunan jumaat sebelum semayang jumaat, hihihi...




*wahai tuhan ku tak layak ke syurgamu, namun tak pula aku sanggup kenerakamu, ampunkan dosa terimalah taubatku, sesungguhnya engkaulah pengampun dosa dosa besar*

Tuesday, June 21, 2011

sikitnye pompuan kat pahang !!!!

haaa biasenye kite dengar bilangan kaum wanita lebih ramai disesuatu kawasan kan ??
 tapi laen lak ngan sebuah negeri dipantai timur ni, Pahang. nisbah penduduk die adalah 113 lelaki kepada 100 wanita... nisbah yang sepatutnya ialah 105 lelaki kepada 100 perempuan ... apa dah jadi ??? 
hurmmm nampaknya susah lah pas ni lelaki kat pahang nk cri pasangan idup kat negeri sendiri...
ahh pompuan wat lah pilihan !!
ditambah lagi bile aku tgk berita semalam .... lelaki kat pahang terpakse plak bersaing dengan warga asing untuk mencari isteri !!! wau hebat tol saingan dierg kan ?? dalam setiap 13 jejaka pahang ade lah 1 warga asing terselit..... bayangkan skrang populasi lelaki kat pahang ialah 198,600 , ah kire lah sendiri bape banyak warga asing kat sane yek ????
rmi nye !!!!

 peningkatan jumlah wrge asing ni mungkin sbb industri automobil kat pahang sane.. sbb uh rmi .. lagipown rmi dh remaja perempuan berhijrah ke kota2 yg menjanjikn peluang pekerjaan yang lebih banyak cam KL & JB....
haaaa lpas ni bersaing lah lelaki pahang nk dpatkan isteri @ makwe owg pahang gak ... huhuhuh
(gbr hiasan)
lelaki lagi ramai ????

(gbr hiasan)
wanita tempatan kawen warga asing ??? 

Sunday, June 19, 2011

Haram sambut hari bapa?biar betol?...

   Assalamualaikum, Salam Sejahtera, dan Salam 1 Malaysia... okay entry kali nie amak mengejutkan... tapi sebnarnya tidaklah merumitkan dan KAMI akan cuba membincangkan mengikut pandangan KAMI... Insya-Allah... "Hari Bapa haram ker?"... "Kenapa tak boleh sambut?"... Sesetengah orang akan tanya," Perlu ker sambut?" huh.. yang paling best, "Hari Bapa? ape tu?"... kadang2 pelik manusia zaman sekarang nie... bila dah adakan benda yang baik, pertikaikan... bila tak ada pun pertikaikan...  ada orang kata ,"Niat tak menghalalkan cara..." yer memang betul... ad jugak orang kata, "Tak salahkan sambut pada hari tertentu asalkan niat untuk mengingati pengorbanan dan jasa bapa..." itu pun betol...

"Jadi persoalannnye disini, sebagai orang yang beragama islam,perlukah kita menyambut nyer?"

    Apa yang dorang dok perbalahkan tu adalah soal pandangan sebenarnya... jadi mereka yang kat luar sana tuu... soal pandangan... masing2 yang empunya... Secara positifnyer berapa banyak anak2 sekarang yg ucap saya sayang kt bapak dia setiap hari..klu husband ngan boyfrend selalu ja sebut sayang awak..tapi untuk bapak sendiri..klu dapat sebulan sekali pun cukup bagus..at least kalau ada satu hari di mana seluruh manusia nih celebrate bapak dia..takkan la ta terasa hati nk call rumah kejap cakap kt bapak Selamat Hari Bapa.."Saya sayang ayah.." tak salahkan?... Bagi sesetengah orang, depa dok kata, "Takleh sambut! yang hangpa dok sibuk terikut sangat ngan budaya barat ni pasaipa?"... tapi itu hanya pandangan seseorang... Ada orang kisah dan ada yang tak ambil kisah langsung... Kadang2 ada jugak bapa yang terasa, macamlah  bapa ni tak banyak sumbangan atau agak nye peribahasa "Bapa borek anak rintik" tak dapat nak mengatasi "Syurga di bawak tapak kaki ibu"  Oleh itu, tak salahkan sambut Hari Bapa?
    Terpulang pada pandangan seseorang... Isu ini juga disamakan dengan hukum menyambut Hari Ibu jugak... Menurut Dr. Yusuf al-Qaradhawi, “Hari ibu ini timbul kerana pihak orentalis/doktrin barat memikirkan bahawa inilah cara yang terbaik untuk mereka menarik minat anak-anak remaja barat agar menghormati orang tua mereka. Umumnya kita tahu bahawa masyarakat barat amat tipis dengan adab tatasusila, jadi dengan mengadakan/mengkhususkan hari-hari tertentu sekaligus dapat memupuk remaja mereka agar menyayangi dan menghormati orang tua mereka.” KAMI juga tidak menolak pandangan mereka yang mengatakan "Hari Bapa haram disambut sebab..." setiap excuses yang diberikan adalah benar dan mengikut logik akal... apa2 pun kita dikurniakan akal... buatla sesuatu yang tak menyanggahi agama... yang penting KAMI sayang bapa KAMI...ngee~ 
.:Selamat Hari Bapa:.

p/s : Kalau Maulidur Rasul boleh dianggap sebagai bid'ah hasanah... mengapa tidak Hari Ibu dan Bapa? Tak salahkan?... renung2kan....

Wednesday, June 15, 2011

perlu ke??????

sebenarnye perlu ke kite wujudkan sebuah klinik untuk penagih???? atas alasan untuk mengelakkan penyebran penyakit aids n hiv... dengan memberi penergan ttg cara mgambil dadah dengan selamat dan percume... bekalan dadah trut dsediakan secara percuma macam pilih makanan dlam buffe.... cm kat hotel plak...

tgklah pelanggan bleh pilih yang mana mereka suke... free!!!

untungyerr mereka x payah beli dadah dipasaran gelap, yang sememang menelan belanja yang banyak...
Vancouver, Kanada, tempat dimane sebuah klinik ditubuhkan untuk mnyediakan perkhidmatan untuk penagih menyuntik dri  mereka sendiri dengan dadh seperti heroin secara PERCUMA!!!! name klinik tu ialah InSite, yang dtubuhkan pada 2003 ...
seorang penagih berjjalan memsuki InSite....

sgt tersusun ... didalam InSite....

yang peliknya InSite ini mendapatkan bekalan dadah mereka dengan membeli dari penjual dadah jalanan & pasaran gelap... logik k ??? mane mereka dpat modal yang banyak ???
pada pandangan andalah kn ... penubuhan klinik ini baik atau x??
memg secra faktanye emg lah dpat mgelakan penularan penyakit hiv & hepatitis akibat drpd perkongsian jarum suntikan & mgurangkan sbnyak 35% kes overdose kat Vancouver.. tapi cbe fikir kesan neGatiVe ... bkn kah ini akan mngkatkan kadar penagih tegar disesebuah kawasn, ianya speti mgalAkaan lag penagih utk meneruskan aktiviti x brmoral mreka...
seorang drpad pengih sedang mnyuntik diri sendiri....

jururawat yang bertugas memberi bantuan kpada pengih...

ini akan mempengaruhi generasi mude kita......pihak berkuse negara tersebut mngangarkan bajet sbnyak Rm 9.3 juta setahun untuk mereka mendpatkan bekalan dadah.. banyak tu x mmbazir k???? hurmmm sma2 lah kite pikIrkan sendiri baek atau buruk nye penubuhan InSite ni kepada masyarakat sejagat......
seKAdAR inGiN bERkoNgSi.......

Monday, May 30, 2011

kEmBali beRsaMa!!

iniLah Yang ku nAnTi2 KaN selama iNi sEmua ahli-ahli KERIS kini keMbaLi beRsaMa seTelAh peRpiSahAn yang meMeriTkaN kaT kMj.... waaa ayat....pAsir GuDaNg (PG) telah dijadikan tempat untuk peRjuMpaaN kitrg thAnKS to PiE sbb bagi KtrG stay UmAh kAu yang best n teRAsE cam Bt0l2 oWg bUjANg.. tapi kALi ni yaNg sPEciAlnYer kitRg disertai oleh DaK2 WAJIB TAYANG... hahah sAngAT hapPenIng yeee nilah aKtIvitI kaMi:....



haAa teNgoKlaH aDeW antara kTRg yang kENe bToLak daRi kaWaSan maSIng2 haa... 2 dh menjadi tUgaS IjAm angkut diErg waT daTaNg PG...... diEOwg sAmPai lebih kurang kol 7 lBih laa deKAt2 MaGRib..... thEn semua kumPul kat uMah PIE dalam kul 9...... kcuali DiN....  AkTvti yang peTameME gi mAnCIng kat taSIk daHlia... hahaha



yAnG reTi maNciNg nYer si PiE ngan NAzRIn yang laen YA adoh!!! duk beRgosiP jeah bKk cter2 hahha teMpt laen senyap jee mase mEmaNcing tapi ktrg biSinG gLer, 2 yang X dapat seEkoR ikAn poWn kCuali IJaM, udang teRsaNgkut kat panCinG die... hehheh...... dah lAme X geLak2 nGan DeMe..
nilah juare memancing ari uh ....

keeSokan paGinyEee ktrg g saRapaN umah PiE heheh.... skali ag thanks PiE n Mak die.. SOdAP

kat kolam umah pie....

perUt dah kOnYang.. apa lagi BerMulalah peJalaNan kaMi ke KoTa TinGgI watr fall.... hahahha beSt MaNdi... sesampai je kat sane tetibe hujan renyai lak hurmm tapi nasib menyebelahi kami... ternyata langIT cerah keMbali hahahah........ apa LagI terjun laaaaa





\

 waaa dah Puas mAnDi mAnDe... kami berSiap nk k uMah NazRin, maKan tenGah Hari heheh... tq NaZrin.. soRilahh maKaN banyAk sGt saMpai kene masak NaSi untuk kali kEdUa .. hehehe isshhhh mAAp x3, siB bAeK ktrg abes mAnDi cepat lPas je ktrg kuar Hujan punyer laaa leBaT.... alhamdulillah..

dah aBes maKaN kat umah NaZrin kami pown mAeN boWliNg laaa hahahha sAnGat seRoNok yeee dah la LeTih beRenaNg pown X aBes aG dalAm pejalanan seMua dah LEntoK TingGal driVer n co-Pilot jee yang berTahaN ....





kaLi nii PiE mEmEgaNg tiTLe JuAre tuK game yang kedue wau hebat ..... haa game pertame ijad yang menang... puas????
lepas uh aPew ag dh abes Maen bOwLing... balik lah umah.. bersihkan diri... seMuA Dh larat nk ManDi sOo semua seMayaNg maGrib then tidor........ hahha pOnAt yoOo?????.....

suRpriSe!!!!!! 
hahahha pas isYak kTrg GerAk umah DiN Nak Sambut birthday IjaM... parEnt din eMg semPOi.... seDap mak die maSaK.. ngan kEk laGi ... maNYak sgt... iJaM .... terkEjuT kEe???? hahha haPpy birtHdAy....



sembAng punyer sEmBang kAt umah DiN ktrg pown minTak diri lahh ngaN paRent DiN  & gERak g tGk waYAng ....

nk cAri tiKeT pown saMPai kEne g 2 wayang sbb kat JUsco tEbrAu dh penoh... so ktrG tgk mUvi kat KSL city hehhe mall bru...... kat sane kTRg berpeCah, adeW ygtgk KunGfu paNDa 3D n 70% g tGk piraTE of the caRribeans...

semua eNjOY... hahha diSebBkan ktrg x rehat lagi adew yg tiDo dlaM panGguNg hahaha mane x nyEee muVi seMua Kul 12 pAGi heheh

kul 2.30 paGi semua dh ngAntOk muVi pown dah tgk.... plaNning nak g Danga Bay... tapi seMUa dh X larat sOo baLiK lAa jawaBnyeEe.... maAp ShiDie leN kAli yeeee...



haaa tGklaAa muke2 dAk yg bru bGun tdooo.. haAHa peNat LAaa... samPae terlAt bguNyerrr..... keHidupAn daK bujAng.... pas uh ktrg g sara kat kDai mNe nTaH..... sbgai akTvitY last sBLum DeMe bALik ke umah maSinG2 kaMi g lah buKiT LeLayaNg (picture not available at this moment)... hhahah MAAP... akhirnyaa PeRpisAhAn terpaKse berlaku... kami menuju ke umah masing2,,, namun KenAngAN beRSama aKan kEKal untuk seLamAnYa... tapi ini bKn BuAt Kali teRakHir yeee... tGu JolAh.. :)

Thursday, May 26, 2011

peNgaNGur!!!

hurmmmmm.... Dah laMe RAsenye Aku x Mnulis kAT sini... hurmm dAh abEs MAtrIk ni Macm hlang AraH laK heheh Dengan x BEkerja DUk UMah JElaH.. KAlu kAt koLEj dulU ade lah GAk TuJuan yelAh keNe wat TutOR, Lab rePort, aSsiGnmENt, PETG2 leH Jog... Usha Awek, DAting n sbagaInye laaa.... BilE duk UMah niii TGOK tB, On9, MAkn, TidO JEjaLAn DAh jAdi rutiN baru ,, Same JE tiaP2 HAri ... MEmuLE uEH BesT lAAaa tApi Bile dAH Tiap2 hari BEndE saME jEEE adOiIII BOwinkk...
So Aku mINtak KEje nGAn Mak AKu jAdi NAnny Utuk ADEk akiu MErangkap maID utk Umah ni... HEHEH yang pentinG duit MAsyUk...... DAn Esok nii HAri yg KutuNGGu2..... Nak tAU nApe??? SABAr yeee KAmu SemUa akn tau NAnTi hehheeh......
GaRy 

Monday, May 23, 2011

bertuahnya kita...

salam sejahtera kepada semua rakyat Malaysia yang prihatin...

Menurut Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Idris Jala subsidi yang ditampung oleh Kerajaan Persekutuan ketika ini adalah 54 peratus daripada Keluaran Dalam Negara Kasar (KDNK), jumlah tersebut dijangka akan terus meningkat 100 peratus sekiranya kerajaan tidak mengurangkan jumlah pemberian subsidi kepada rakyat di negara ini.

beliau berkata lagi...“Kita tidak mahu satu lagi negara muflis seperti Greece yang kini terpaksa bergantung kepada ahli Kesatuan Eropah kerana hutangnya terlalu banyak sehingga menyebabkan negara itu berhadapan dengan ketidak-tentuan pasaran di peringkat antarabangsa,”

tahukah kita mengapa berlakunya kenaikan harga minyak mentah dunia?
berpandukan minyak mentah jenis West Texas Intermediate(WTI), berlakunya permintaan kenaikan harga minyak mentah dunia adalah:
1.permintaan minyak mentah dunia yang tinggi terutama dari China dan India berbanding dengan bekalan mengakibatkan lonjakan harga minyak mentah(permintaan melebihi pengeluaran)
2. beberapa negara OPEC(Organization of the Petroleum Exporting Countries) seperti Iran dan Iraq mengalami ketidakstabilan dan ini menjejaskan pengeluaran minyak mentah.


la, Malaysia kan ade banyak loji minyak, kenape harga naik jugak?

minyak mentah keluaran malaysia adalah jenis Tapis


minyak jenis Tapis tidak digunakan buat kegunaan tempatan kerana ianya berkualiti tinggi. Harganya juga mahal dan menguntungkan sekiranya ia dieksport..
Malaysia mengimport minyak lebih murah dan mendapat keuntungan dengan mengeksport minyak Tapis dan mengimport minyak murah..
di samping itu, sebagai rakyat Malaysia, haruslah diketahui bahawa harga minyak mentah dikawal oleh pasaran dunia bukan Malaysia. Walau bagaimanapun, OPEC masih lagi memainkan peranan penting menentukan tahap pengeluaran minyak dunia TETAPI bukan sepenuhnya..
dari segi produk petroleum tempatan(petrol, diesel, LPG), PETRONAS hanya membekalkan 42% drpd pasaran runcit produk petroleum tempatan, selebihnya syarikat asing(SHELL, EXXON-MOBIL,BHP, CHEVRON)


Jika harga runcit produk petroleum tempatan hendak dikekal rendah, kerajaan terpaksa menanngung keseluruhan subsidi minyak.

tapi anda jangan ingat bahawa minyak sahaja yang perlu ditanggung oleh kerajaan, banyak lagi bantuan-bantuan yang disalurkan kerajaan dan subsidi-subsidi yang dihulurkan kepada rakyat

antaranya:
bantuan harga padi dan subsidi baja, subsidi orang asli dan pengangkutan udara ke pedalaman...
ha, buku teks yang anda pinjam sewaktu sekolah rendah dan menengah...
anda sakit, pergi ke hospital kerajaan atau klinik kerajaan, subsidi kerajaan tu kalau free...
pendidikan bagi sekolah rendah sampai ke IPT...
yuran peperiksaan yang anda duduki tu semua kerajaan tanggung...
RMT(rancangan makanan tambahan bagi pelajar miskin)...
makanan asrama anda, pinjaman PTPTN, dan biasiswa...
yang paling best sekali tarif elektrik, tahukah anda sekiranya tiada subsidi kerajaan terhadap elektrik, anda semua akan membayar 3 kali ganda jumlah harga bil elektrik anda sekarang!!

pada tahun 2007 je, kerajaan telah membelanjakn 9.2 billion untuk semua bantuan ni kecuali minyak mentah

tahukah anda bahawa harga RON97 dan diesel di Malaysia adalah terendah di ASEAN dan antara terendah di dunia, sebab tu kes penyeludupan minyak ke luar negara berlaku... x caye? tu, kete singapura datang johor isi minyak tu pehal der? seludup lah tu, hehhe

so, kerajaan perlu berhemat dalam pemberian subsidi kerana jumlah tanggungan kerajaan semakiin besar saban tahun...apabila jumlah subsidi dan pengecualian cukai jualan yang dikenakan terhadap minyak mentah semakin meningkat, wang yang ade untuk tujuan pembangunan serta subsidi sektor lain terpaksa dikurangkan...

pemberian subsidi yang x berhemah akan meningkatkan perbelanjaan mengurus kerajaan dan seterusnya keadaan defisit akaun kerajaan(ape ni, budak akaun tolong terangkan?hehe)
ape yang difahami, government debt had continued to meet increasing expenditure, so, if the situation continues, the burden debt will continue to be borne by the future generation iaitu, KITALAH!

kesimpulannya, hargailah elektrik, bantuan kerajaan, biasiswa, air, dan ape-ape yang kita nikmati dengan sebaiknya, rasenye, fikir pasal subsidi pun dah boleh botak kepala, belum isu lain, haha, nasib kaulah perdana menteri, er, hargailah lah ye pemberian kerajaan, jangan membazir, kelak, kita jugak merana...

Sunday, May 22, 2011

mengapa pak hitam?

asslamualaikum dan salam sejahtera....
firman ALLAH dalam surah AL-HUJURAT ayat 13 yang bermaksud "wahai sekalian manusia, sesungguhnya kami telah menciptakan kamu dari kalangan lelaki dan perempuan, dan kami jadikan kamu itu berbangsa-bangsa dan berkabilah, agar dengan kejadian yang begitu kamu saling kenal mengenali di antara satu sama lain"

siapakah mereka wahai gadis dan perempuan melayu?

anda pasti anda tidak mengenali mereka?

ya, kenal mahupun tidak merekalah yang sering kelihatan di negara kita sekarang, pak hitam...

mutakhir ini, awang hitam@pak hitam@lelaki afrika@bahasa kasarnya ialah negro(anjing) dilihat semakin mengganas. sebutlah segala macam jenayah di muka bumi ini, pastinye boleh dikaitkan dengan awang hitam ini...pelacuran, berkhalwat dengan gadis genit tempatan yang cumel2, merompak, merogol, membunuh, merampas bini orang, menipu duit orang hingga berjuta-juta, transaksi palsu, hinggalah keldai dadah, semuanya dilakukan oleh mereka...

dan yang paling mendukacitakan adalah, mereka semua telah berjaya menurunkan kejantanan dan ke' macho' an lelaki Melayu!!! cis, pantang Melayu hilang di dunia...

apakah keistimewaan pak hitam ini hingga orang perempuan tempatan tergila-gilakan mereka?

alasan mereka mengatakan, pak hitam ini lebih budiman berbanding lelaki melayu(skop budiman please dari sesape, hehe)

mereka juga memiliki tarikan tersendiri

antaranya: kepetahan berbicara(macam ahli politik ke?), sikap budiman(petani kat Malaysia tak berbudi ke?rasenye dah berbudi kepada tanah), open minded(open minded ke open ape ni?) dan penyabar(wah3, lelaki melayu tak sbar ke)

mereka mendakwa ini semua tidak terdapat atau kurang pada lelaki melayu, dan kredit lgi untuk lelaki tempatan, lelaki tempatan EGO terhadap wanita! betul keee?!!

....walau ape pun sebabnya dan alasannya, pak hitam ini tidak seharusnya dipercayai seratus peratus, janganlah sudah terhantu baru terngadah, islam tidaklah melarang untuk kita saling mengenali dengan bangsa lain seperti firman di atas asalkan mereka ini benar2 islam dan mampu membimbing anda ke jalan yang benar...

hidup anda pilihan anda...>_<

Thursday, May 12, 2011

sembahyang a.k.a solat

anak jiran terlompat lompat, anda semua sudah solat??
tadek ape pun yang special pade tajuk entri ini kerana KERIS rasa semuanya tahu ttg solat, suka untuk KERIS ingatkan anda semua bahawa solat itu tiang agama, jika runtuhnya tiang itu, maka runtuhla agama seseorang itu(bleh apply jadi penceramah lepas ni rasenye, hehehe...) pasti anda tahu firman ALLAH iaitu" solat itu mencegah kemungkaran," tapi bagaimana solat itu boleh mencegah kemungkaran? tidak lain dan tidak bukan iaitu khusyuk di dalam solat, sempurna bersucinya dan juga wudhuknya...
ha, minta mintala kita selalu jadi yang tengah tu ye...
ha, jangan pulak ganggu kekhusyukan orang lain tengah solat, ish3...
jap2, korang semua ingat lagi x rukun solat, kalau ingat alhamdulillah, kalau pernah ingat tapi lupa, rukun solat ade 13 semuanya der...bacela der sekali imbas kot kot lepas ni tetiba kita mati, bleh gak jawab solan malaikat kat kubur tu ....
1. BERDIRI BETUL, jika tidak mampu boleh dengan duduk jika tidak mampu juga boleh sembahyang dalam keadaan berbaring.
2. NIAT, dilafazkan sewaktu mengangkat takbiratul ihram.
3. TAKBIRATUL IHRAM, mengucapkan perkataan Allahu Akbar.
4. MEMBACA SURAH AL-FATIHAH, bermula dengan bacaan Bismillah… hinggalah Waladhaallin.
5. RUKUK DENGAN THUMAKNINAH, membongkok 90 darjah.
6. IKTIDAL DENGAN THUMAKNKNAH, berdiri betul selapas rukuk.
7. SUJUD DUA KALI DENGAN THUMAKNINAH, membongkok sehingga dahi berada diparas lantai.
8. DUDUK ANTARA DUA SUJUD DENGAN THUMAKNINAH, duduk sebentar selepas sujud yang pertama.
9. DUDUK BAGI TAHAIYAT AKHIR.
10. MEMBACA TAHAIYAT AKHIR.
11. MEMBACA SELAWAT, membaca selawat keatas junjungan Nabi Muhammad s.a.w.
12. MEMBERI SALAM, memalingkan muka kearah kanan dan memberi salam dan diikuti pula sebelah kiri juga dengan salam.
13. TERTIB, mengikut aturan, turutan atau urutan seperti yang dahulu didahulukan dan yang kemudian dikemudiankan. Perkara lain yang dilakukan dalam sembahyang dari rukun ini dinamakan sunat.

so, lakukanlah solat anda dengan khusyuk dan penuh tawadhuk tak kiralah solat fardhu mahupun solat sunat, sesungguhya, yang baik datang dari ALLAH sendiri dan yang buruk dan kurang datang dari kelemahan diri kami sendiri, sekian, hidup anda pilihan anda...


interview oh interview....

anda bakal di interview? atau anda pernah di interview? x kiralah interview untuk keje ke, biasiswa ke, nak masuk u ke, pasti, perkataan  gementar,  nervous, butterfly dalam perut, dan semua adik beradik perasaan cuak akan muncul menari nari di ruang legar hemisphere kiri otak anda, ape? anada x nervous? langsung? anada yang tak nervous ni mesti dah jenuh di interview kan2?
eh, ni bukan, ni nervous system




ha, ni mungkin anda kowt, hehehe...

so, untuk mengelakkan nervous, cuma bersedia secukupnya, selawat, doa dan masuk dengan bergaya ke dewan temuduga..di samping itu, anda digalakkan membawa semua sijil yang anda ade kerana walaupun xde markah diberikan kerana kesungguhan anda itu, ia menunjukkan betapa seriusnya anda ketika itu

tambahan lagi, jawab dengan penuh yakin sekiranya anda disoal siasat adakah anda bersedia untuk ditemuduga, jangan gelabah, prepare untuk introduce diri dengan lancar dan jelas, kepetahan anda bercakap bakal membuatkan panel berasa kagum dengan anda at the first impression

berpakainla dengan kemas, susun segala dokumen anda dengan teratur, ceritakan kelebihan diri kerana itu yang membuatkan anda berbeza dengan orang lain, setiap orang unik kan?

so, kepada sesape yang bakal mengahadiri interview, gudluck....

Monday, May 9, 2011

Buat rEsUMe!!!!!!

Hmmmm...... buat pelajar2 lepasan SpM atau POwn lepasan AsaSI/MaTRik yang akn
berhadapan dEnGAn macM2 inTerVieW x kire lah untuk kerja k @ untuk biasiswa atau InterView kelAyaKAN untuk memasuki sesebuAh IPt, ResUME ni amatlah membantu yeee...
reSUme ni lebih kURang mcm iklan untuk promosi diri kite kepada org yg interbiew kite... nak wat Resume ni mestilah RiNGkas Tetapi Padat. ni ape yg aku belajar dr cikgu2 akulah ape yg Patut ade dlm REsumE kite.... :

  • yg pling penting Info ringkas ttg DIRi kite, yelah sape NamE kite, mne TEmPt tinggal kite..& yg pLIng PENtg mCm mne nk conTAct KIte mcm nO. TelefN @ E.mEl... Yelh Klu lulus Bleh lah die CTAct Kite.
  • tHen, kite kne lah bgtau mane kite BelaJAr, disEkOLAh mane UNivrst ape? Kolej Mane? sbb Ia AMAt Membantu....
  • Klu untuk Interbiew keJE lak Kite letak laa ExpERienCe KEje kite... yelah kbnyakan maJikaN skarg NAk kn PkerJA yg Ade PenglAman ..
  • LEPAs uh jgn lupe penCapaiAn AkADemiC kite.... yelah untk KelayaKN Yang mereka Nak kn ...
  • pencapAin dlm Bidang kO-KurikulUm jagn Lak kite LUpekan... Penting YEeee!!!
  • SElitkan lah seKAli pengalamNA memegang SESUatu jaWatan dalM sesEBuaH organisasi seperti Pengawas , PENgerUsi, apa2LAH jWATAn yang pernah Kite peNGang...
  • LAst sekaLi jgAn lUpe sertakn RujUkan untuk MEREka.. RUJUkan ni adalAh individu YAng boleh merEka RuJUk untUk mengesahkAN mAklumat Yang Telah kite BERikan KepaDa mEreKa.... seLAlunya Ornag Yang bErpangKat dalAm kerAjaAn....
  • oppss, kalau boleh ceritakan sikit kenape kita patut dipilih dalam interview tu, sebab semua orang mungkin punya kelayakan yang same, so ceritakan sedikit menegnai keunikan anda, mungkin boleh mempengaruhi keputusan juri....
dIHArapkan ini dapat memBanTu mereKa Yang BaKAl mengHAdiri TemUduGA kat Luar sane yee.....
selAmAt beRjaYA...!!!!!!!!!!!! 

Sunday, May 8, 2011

MATRIK VS ASASI..............

SALAM...
Di sini sya ingin bertanyakan pendapat anda tentang asasi dan matrikulasi...kalau di beri pilihan anda akan pilih asasi atau matrikulasi???kenapa anda pilih asasi/matrikulasi???....apa yg anda tahu tentang asasi atau matrikulasi???...sila berikan pendapat anda....terima kasih...=)

Saturday, May 7, 2011

ibuku...

Hari demi hari, sedar x sedar kite dah meningkat dewasa... dari zaman kanak2 melangkah setapak ke zaman remaja dan maju selangkah ke zaman dewasa. Adakah kita akan sampai ketahap ini jika tiadanya bimbingan dan    jagaan yang baik dari ibu kita? Individu yang telah bertarung nyawa untuk melahirkan kita ke dunia ini.Namun ade di antara kita tidak nampak pengorbanan yang telah ibu kita lakukan. mereka menafikan kepentingan ibu disebalik kejayaan mereka.. Adakah ini layanan yang harus diterimanya setelah semua kasih sayang dia berikan untuk kita, setelah masa sisa hidup dia dihabiskan untuk membesarkan kita. Adakah itu balasan yang dia patut terima??  Ramai di antara kita menyesal dan sedar akan kesilapan kita hanya selepas Ibu meninggal kan kita.
Sempena hari ibu yang akan disambut 8 MEI tidak kiralah apa panggilan yang kita gunakan untuk memanggil dia, mama/ibu/ ummi/mak atau ape2 sahaja. marilah kita menyampaikan rasa penghargaan kita kepada mereka sebelum kita tidak berdaya untuk melakukanya dimasa yang lain......

Namun jangalah hanya di hari ibu sahaja kita menyampaikan rasa penghargaan & terima kasih kita kepada mereka. ucapkanlah sayang & kasih kita kepada insan yang teristimewa dalam hidup kita setiap saat & detik yang kita selagi kita mampu berbuat sedemikian kerana suatu masa nanti kita juga akan melalui ape yang mereka lalui.....
Kami SAYANG IBU kami.........

Thursday, May 5, 2011

60 tips mendapatkan pasangan....

bukak facebook jek, ramai yang update status dari single ke in relationships la, married la, engage la, pastu single balik, pastu its complicated, last2 divorce, kui3
tatau samada nak kesianke, nak congrat ke, nak tanye nape ke, yang pasti kadang2 nak muntah pun ade(kan? kan?)
disebabkan itu, bagi mengelakkan masyarakat sekalian dari terus mengeluarkan status2 yang seringkali berubah ubah, disini, saya telah menyenaraikan tips dari dr fadzilah kamsah(sbenrnya tatau camne tips ni ade dalam komputer, kui3)jangan salah sangka ye,hihihi...

60 petua untuk mendapatkan pasangan dari dr fadzilah kamsah

Semua orang ada jodoh atau pasangan yang menanti dan biasanya ia berada tidak jauh dari anda. Jarang orang bertemu dengan jodoh yang berada jauh darinya.

2. Jodoh itu ketentuan Allah dan kita wajib berusaha. Doa, usaha yang betul dan bersungguh-sungguh disertai dengan tawakkal, insyallah akan menemukan anda dengan pasangan anda.

3. Ramai orang masih belum bertemu jodoh kerana mudah patah semangat. Teruskan usaha sehingga anda bertemu jodoh.

4. Seimbangkan hidup anda dengan sempurna agar diri anda jadi seperti “magnet” yang menarik bakal pasangan anda kepada anda.

5. Daya tarikan yang sebenar berpusat di hati yang murni. Berusahalah untuk 6. Agar mudah orang sayang, cuci hati dengan jaga ibadah, solat taubat, beristighfar, baca Al-Quran, maafkan orang lain, meminta maaf, bersedekah dan berfikiran positif.

7. Sayangi semua orang di sekitar anda dan anda akan menarik sayang terhadap anda. Jika anda membenci orang, ditakuti bakal pasangan anda akan membenci anda.

8. Orang yang sedang mencari pasangan harus sentiasa bersedia untuk bertemu dengan pasangannya pada bila-bila masa. Justeru, kita perlu sentiasa dalam keadaan yang paling menarik setiap masa. Tanggapan pertama adalah yang terpenting.

9. Untuk lelaki, tarikan pertama ialah pakaiannya. Untuk perempuan, wajah dan bentuk badan menjadi tarikan pertama. Sediakan diri untuk menawan bakal pasangan anda.

10. Buka hati dan minda anda untuk menerima cinta. Cinta boleh berputik pada bila-bila masa. Cinta mudah datang kepada mereka yang sentiasa bersedia untuk menerima cinta.

11. Cinta datang melalui mata lalu turun ke hati. Justeru, perhebatkan hubungan mata secara memandang bakal pasangan dengan penuh kasih sayang.

12. Kita boleh berkomunikasi melalui fikiran. Hantarlah kasih sayang dan hasrat murni anda terhadap pasangan dengan gelombang fikiran ini secara berterusan hingga berjaya.

13. Ramai yang terlepas peluang dan patah hati sebab lewat menyatakan hasrat kepada bakal pasangan. Perkara yang baik disegerakan (iaitu menyatakan perasaan anda kepada bakal pasangan).

14. Tidak salah untuk orang perempuan memulakan usaha untuk berkenalan. Orang lelaki akan sentiasa merasakan mereka yang memulakan perkenalan walaupun sebenarnya orang perempuan yang mulakan.

15. Berkomunikasi dengan mesra dan bersemangat menggunakan lidah, mata, hati dan bahasa badan. Elakkan bercakap sambil lewa atau kurang sopan terhadap bakal pasangan.

16. Berbual dengan pasangan mengenai apa yang dia suka. Beri tumpuan kepada minat dan perasaannya. Elakkan sibuk memberi tumpuan kepada diri sendiri.

17. Layan bakal pasangan dengan mesra seperti kawan lama walaupun baru berkenalan. Bentuk suasana keintiman dengan segera agar bakal pasangan rasa selesa.

18. Makin mudah kita menceritakan hal peribadi yang munasabah kepada bakal pasangan, semakin mudah dia menceritakan hal dirinya kepada kita.

19. Berdoa dan latih diri agar kita pandai mendampingi orang lain dan seronok untuk didampingi oleh orang lain. Buang perangai yang menyebabkan orang benci kepada kita.

20. Beri sayang untuk mendapat sayang. Orang yang masih ada perasaan benci terhadap sebarang orang boleh menyebabkan bakal pasangan benci atau tidak tertarik kepada kita. Justeru buang semua benci.

21. Untuk wanita, jangan jual mahal terhadap bakal pasangan. Tetapi, nyatakan dengan hikmah kepadanya yang anda amat sukar untuk berkenalan dengan lelaki lain.

22. Kebanyakan lelaki mudah tertarik kepada perempuan yang simple, tidak materialistik, mudah berterima kasih dan redha dengan setiap pemberian lelaki tersebut.

23. Orang perempuan mudah tertarik kepada lelaki yang memberi perhatian, penghargaan dan penghormatan kepada mereka. Justeru, orang lelaki janganlah terlalu jimat atau kedekut.

24. Orang lelaki perlu belajar mengenal kerenah orang perempuan. perasaan, pemikiran, kehendak, keperluan, kesukaan dan kebenciannya.

25. Elakkan memberi tumpuan kepada kelemahan dan kesilapan kecil yang ada pada bakal pasangan. Jangan sesekali mengutuk atau memalukan bakal pasangan.

26. Senyuman ikhlas, wajah yang menawan dan bahasa badan yang penuh kemesraan akan menambat lelaki terhadap wanita.

27. Orang mudah tertawan kepada bakal pasangan yang ada persamaan dan ada perbezaan sifat, tindakan dan minat. Terlalu banyak persamaan membosankan. Banyak sangat perbezaan menyesakkan.

28. Orang mudah tertarik kepada bakal pasangan yang ada sikap dan sifat yang saling mengimbangi dan melengkapkan sikap dan sifatnya.

29. Walaupun belum kenal rapat dengan bakal pasangan, nyatakan yang anda sering merasa atau berfikir seperti yang dia rasa atau fikir. Keserasian adalah tarikan.

30. Perempuan membentuk hubungan dengan berbual dan bercakap. Lelaki bentuk hubungan dengan melakukan sesuatu kegiatan secara bersama.

31. Orang mudah tertawan kepada bakal pasangan yang mempunyai persamaan daripada berbagai segi seperti kefahaman politik, aktiviti keagamaan, sikap terhadap harta, wang dan hobi.

32. Dua orang yang amat banyak perbezaan boleh serasi antara satu sama lain jika mempunyai satu atau dua persamaan yang mendalam seperti suka kepada kucing, suka melancong atau suka ramai anak.

33. Tindakan yang serentak akan menarik bakal pasangan terhadap anda. Contohnya, serentak berpaling, serentak angkat gelas, serentak berdiri, serentak nak ke tandas.

34. Tawan hati bakal pasangan dengan pamerkan emosi yang sama terhadap sesuatu kejadian atau peristiwa – sama-sama gembira, sedih, terperanjat, benci, simpati dan sebagainya.

35. Dua insan mudah serasi jika mempunyai pentafsiran yang sama mengenai hubungan – tahap keakraban, kebebasan, kebergantungan, pemberian, pengorbanan dan sebagainya.

36. Kenalpasti ciri-ciri yang disukai oleh bakal pasangan anda. Bentuk ciri-ciri yang disukai oleh bakal pasangan anda. Bentuk ciri-ciri ini dalam diri anda dan pamerkan kepadanya yang anda mempunyai ciri-ciri tersebut.

37. Semua orang mencari cinta sejati tanpa syarat. Bakal pasangan anda akan tertarik kepada anda jika anda mengasihinya bukan kerana wajah, harta, keturunan atau glamornya.

38. Bakal pasangan akan tertawan kepada anda jika anda dapat bantu mengukuhkan imej dirinya, rangsang semangatnya dan pupuk keyakinan dirinya.

39. Keikhlasan amat penting dalam memuji atau memotivasi bakal pasangan. Jika kita didapati bohong, dia akan terus menjauhkan diri daripada kita.

40. Pujian yang berhikmah dan ikhlas bertindak sebagai magnet yang menarik anda kepada bakal pasangan. Pujian daripada kawan baru lebih bermakna dan berkesan berbanding pujian daripada kawan lama.

41. Ulang sebut perkataan, ayat atau slogan yang digemari bakal pasangan anda. Ini menyebabkan dia rasa istimewa dan dihargai dan akan tertawan kepada anda.

42. Kenalpasti keistimewaan bakal pasangan anda yang orang lain tidak nampak. Sampaikan kehebatan ini dengan bersemangat dan dia akan mudah tertawan kepada anda.

43. Untuk bakal pasangan yang popular dan sering dipuji , cari pujian yang original untuk menambat hatinya. Untuk orang yang tidak popular, sebarang pujian amat dialukan dan dihargai.

44. Beri penghargaan serta merta kepada setiap pencapaian atau kejayaan bakal pasangan. Ini membelai dan melembutkan hatinya terhadap anda.

45. Jika bakal pasangan memuji anda, pamerkan keseronokan anda dengan senyuman dan ucapan terima kasih dan bersyukur. Dia akan rasa dihargai.

46. Cari keunikan, kelucuan atau ‘kegilaan’ bakal pasangan anda. Nyatakan yang anda suka kepadanya sebab keunikan tersebut. Ini buat dia rasa istimewa.

47. Ramai pasangan sengsara bila isteri terlalu cantik atau suami terlalu handsome. Justeru, cari bakal pasangan yang setara dan sepadan dengan kita.

48. Orang yang merasa dirinya hodoh sukar untuk mendapat pasangan. Carilah kecantikan yang ada pada anda dan bentuk keyakinan diri. Hati yang suci dan keyakinan yang tinggi menyerlahkan kecantikan anda.

49. Wanita mudah tertawan kepada lelaki yang gentleman – bersopan santun, suka membantu, menghormati wanita, berani dan yakin diri.

50. Untuk jadi lebih menawan, berterusan belajar, perbaiki perangai dan peribadi, baiki kemahiran komunikasi, murnikan hati, pemaaf dan sentiasa bersangka baik.

51. Lelaki harus mempamerkan sifat kelelakiannya di samping memasukkan sifat perempuan dalam dirinya seperti lebih prihatin, memahami emosi , timbang rasa, dan gunakan gerak batin.

52. Perempuan harus mempamerkan sifat kewanitaan disamping menghayati sifat lelaki seperti minat dalam politik, sukan, memancing, dan aktiviti macho yang lain. Bertindak bijak tapi, jangan terlalu bijak.

53. Untuk menambat hati wanita, kerap bertanya tentang perasaannya, aktiviti yang dijalankannya, kegemarannya, kebenciannya atau sebarang perkara yang berkaitan dengan emosi.

54. Sebelum benar-benar rapat, orang perempuan harus elakkan diri dari bertanya bakal pasangan mengenai perasaannya mengenai sesuatu perkara, peristiwa atau situasi.

55. Orang lelaki amat pantang bila bakal pasangan menempelak atau menunjukkan kesilapan atau kebodohan lelaki tersebut. Ini cara terbaik memutuskan hubungan.

56. Orang perempuan mudah tertawan kepada lelaki yang boleh mengaku salah, meminta maaf, meminta bantuan, bertolak ansur, pandai mendengar, bersabar dan lemah lembut terhadap wanita.

57. Bila bercakap dengan lelaki, orang perempuan harus fokus kepada fakta dan sampaikan secara ringkas. Penjelasan yang berjela-jela dan memasukkan unsur perasaan akan membunuh minat lelaki terhadapnya.

58. Jika orang perempuan marah, pujuklah dengan kasih sayang. Tanya Kenapa dia marah, dengari dengan teliti dan jangan komen atau cuba beri nasihat. Orang perempuan mudah sayang pada lelaki yang pandai mendengar dan sensitif kepada perasaannya.

59. Jika lelaki marah, jangan sibuk nak tanya Kenapa dia marah. Pamerkan kasih sayang dan bentuk suasana yang tenang. Doakan dia dan beri masa untuk dia merawat dirinya sendiri.

60. Fahami bahawa orang lelaki bercakap secara terus terang, ringkas dan objektif. Orang perempuan sering bercakap secara berlapik, terperinci dan banyak yang tersirat.




ha, dah bace? sekian sahaja kali ini, hidup anda pilihan anda...
There was an error in this gadget