Monday, July 11, 2011

kerajaan belanja besar tuk plkn....

hurmm ape yang kite tahu tentang PLKN??? program latihan khidmat negara, pogram yang diperkenalkan oleh perdana menteri kite skrang Datuk Seri Najib pada tahun 2004. Pm kite tlah mengumumkan bajet tahunan sebanyak rm 500 juta setahun hanya utuk PLKN..

PLKN diperkenalkan untuk melatih generasi muda lepasan spm, untuk memuput semangat patrotisme disamping memupuk semangat kekitaan antara rakyat malaysia.. tapi dikatakan penubhan PLKN ini bebaur politik.. btol k ?? ntah la aku sendiri pown x bleh nk pastikan  btol atau x statement ni....



berbalik kpada kos yang dibelanjakan kerajaan sebanyak rm500 juta setahun.. yang merangkumi kos bekalan makanan, pegurusan, upah penjawat awam dan macam2 lagilah.. namun ape yang mngejutkan kerajaan akan menambahkan pembelajaan tu sebanyak rm250 juta menjadikan total pembelajaan bermula tahun ini untuk PLKN sebanyak rm 750 juta kalu aku x salah kire.. btol kan ??


berbaloi ke usaha kerajaan selama ini ??? membelanjakan rm750 juta kpada sesuatu yang blom pasti akan membuahkan hasil... rata2 pelatih kesana kerana terpakse dan tuk mengelakan saman yang bleh kata mahal lah... pergi 3 bulan then balik umah tuk sambung study.. kan ?? x tau lah tu yang aku dgar dari kawan2 aku yang g PLKN.. segelintir yee bkn semua...

bukankah lbih baek kalau dikurangkan sedikit perbelanjaan tu, dan dilaburkan kepada sektor pendidikan serta sektor laen yang leh menjana pendapatan penduduk serta menjaga kebajikan rakyat.. jesteru kalau dilaburkan ke sektor laen dapat menjamin masa depan generasi mude di masa hadapan...
tapi ni adelah skadar pendapat aku n secebis maklumat tuk dikongsi dengan semua...

2 komen *,*:

cdie said...

PLKN best, tu perkataan yang paling power bleh aku ckap, mula2 pelatih mmg rase terpakse, tapi lepas masuk, diorang rase taknak balik punye, elaun dia kasi, pengalaman, patriotik, tu semua ade, PLKN la first aku kawan dengan cina betul2 kawan punya, tinggal satu blok, bagi budak yang memang tak pernah langsung ckap kat depan orang ramai, PLKN la tempat dimana peluang camtu terbuka luas, lagipun, nilah bukti kerajaan nak wujudkan perpaduan kaum di samping rukun negara..

KERIS said...

yee emg btol uh tapi kerajaa kne cri cara tuk kurang kos yang sedia ade.... banyak sagt uh rm700 juta

There was an error in this gadget